bismillah-2

Salam Pengenalan

Sekapur sirih untuk pengunjung blog rasmi Jabatan Pengajian Islam dan Bahasa INSTEDT

ps6514f138 photo ps6514f138_zps72e2b379.jpg

Keterasingan Islam (ii)

Bersendirian membelah badai yang datang

islam-cerdas photo islam-cerdas_zpsbe7419b2.jpg

Srikandi Dunia Islam Moden

Ikutilah teladan yang baik untuk menjadi baik

Muhammad-Idola-Kami_zps4a20d9ca photo Muhammad-Idola-Kami_zps4a20d9ca-1_zps376239bd.jpg

Muhammad Namanya (i)

Jom kenal nabi!

Childrenincircle_zpsfe660fa8

Jom Ber'usrah'

Mari membina agama dan peribadi bersama JPIB

gambar_zps5db61553

al-Fatihah: Gerbang Tasawwur Islam-ii

'Dia' ada pada setiap diri yang berakal

terasing_zps1298df85

Terasing

Islam bermula dan berakhir dengan keterasingan.

al_quran

Hukum Menyentuh dan Membaca al-Quran

Al-Quran adalah mukjizat kepada Rasulullah SAW dan umat Islam yang beriman.

Tuesday, January 29, 2013

Muhammad Namanya (iii)


Peperangan Badar


Terkenallah 17 Ramadhan tahun kedua hijrah sebagai ‘Hari Pertemuan Dua Kumpulan’ di medan Badar al-Kubra. Pertemuan kumpulan iman dengan syirik, kumpulan cahaya dengan kegelapan dan kumpulan kebenaran dengan kesesatan. Hari itu hari pemisah antara hak dan batil. Setelah berbelas tahun keadilan manusia tidak menyebelahi mereka, tibalah saat mereka mempertahankan diri, harta, keluarga dan agama mereka sendiri.

          Kehendak Tuhan pasti berlaku. Kemegahan Islam mesti tertegak walau dengan bekal yang sedikit. Pantang menyerah sebelum melawan. Bukan muslim namanya jika takut kepada selain Allah. 300 orang muslim berhadapan 1000 orang kafir musyrik. Tiga kali ganda lawannya. Merekalah model mukmin sejati, mereka merasa banyak walaupun dalam jumlah yang sedikit. Kerana cinta, mereka sedia mati untuk agama, bukan agama yang sedia mati untuk mereka. Tujuan mereka antara dua tiada tiga, menang atau syahid.

        Patah semangat kaum lawan apabila laungan pujian untuk berhala dibalas dengan teriakan, “Allahu Akbar”. Lintang-pukang kaum musyrik berlari apabila lawannya terus menyerang walau hanya dengan pelepah tamar sahaja. Ada pula yang hanya berkaki ayam dan bertangan kosong, bukan berlari pulang ke belakang tetapi menghadap ke hadapan menyerang. Lagak mereka seumpama singa lapar di padang pasir. Tidak ditinggalkan seorang pun daripada lawannya, sama ada dia yang tewas atau lawannya yang tewas, dia tidak peduli. Yang penting baginya jangan agamanya tewas. Kumpulan muslim berperang untuk mati sedangkan lawan mereka berperang untuk hidup. Maka tentulah orang yang inginkan kematian tidak sekali-kali lari daripada mati! Akhirnya kemenangan menyebelahi mereka, bukan mereka yang menang, tetapi agama Islam yang menang. Allahu akbar!

          Kemudian menyusul peperangan demi peperangan sebagai ujian kepada umat Islam. Tetapi dakwah tetap terus berjalan di seluruh semenanjung Tanah Arab kerana dakwah itu bukan dengan peperangan, tetapi peperangan itu satu jalan mempertahankan dakwah. Iman umat Islam terus diuji kerana emas yang bernilai tidak mungkin terhasil tanpa pembakaran dan penguraiannya daripada tanah yang berlumpur. Fikirkanlah!

Tercapai Cita-citanya


Setelah 20 tahun berjuang, berkorban, berperang dan berdakwah, ‘dia’ bersama sahabat-sahabatnya seramai 10 ribu orang kembali ke Mekah, tapak asal kelahiran dakwahnya pada tanggal 10 Ramadhan, tahun 8 Hijrah.

‘Dia’ keluar dari Mekah dahulu secara sembunyi-sembunyi pada suatu malam yang sepi, tetapi pada langkahnya yang terakhir di sempadan Mekah, berjurai jatuh air matanya dan terhiris pilu hatinya kerana di sanalah ‘dia’ dilahirkan, dipelihara dan dibesarkan. Di sanalah tanah kaum keluarga dan teman-temannya. Mana mungkin ‘dia’ berpatah kembali setelah ketentuanNya tiba. Diselitnya suatu azam di hati dan akalnya bahawa ‘dia’ tidak akan kembali ke sana sepertimana ‘dia’ keluar dahulu. ‘Dia’ keluar bukan sebagai pengecut atau pelarian tetapi ‘dia’ keluar untuk membina kekuatan di tempat lain apabila tiada ruang lagi untuknya di tanah air sendiri. ‘Dia’ akan kembali semula dengan kemenangan dan kebenaran. Itu janji dan sumpahnya!

          Allah memperkenankan azamnya. Tercapai juga cita-citanya. ‘Dia’ pulang dengan cahaya Islam untuk melenyapkan gelap kekufuran, jalan kebenaran sebagai penghapus jalan kesesatan dan Tuhan yang Tunggal mengalahkan tuhan yang pelbagai. Berderai semula air matanya, tetapi air mata kegembiraan dan giranglah hatinya berpijak semula di tanah tumpah darahnya, bertemu kaum keluarga dan sahabat handainya. Tiada kezaliman dan pertumpahan darah berlaku, yang ada hanya ketenangan dan keamanan. Diselesaikan dendam bukan dengan pedang tetapi kemaafan. Diselesaikan keributan bukan dengan pertikaian tetapi perdamaian.

         Siapakah ‘dia’ yang telah dibicarakan sedari awal? Siapakah ‘dia’ yang telah menggunakan kasih sayangnya mengalahkan kebencian musuhnya? Siapakah ‘dia’ yang telah memancarkan sinar keimanan kepada Timur dan Barat? Siapakah tokoh ini? Tiada lain, ‘dia’ adalah Muhammad SAW. Ikon yang disebut di dalam al-Quran,
  
Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) Hari Kiamat dan ‘dia’ banyak menyebut Allah.

Disediakan oleh Pena Iqbal untuk Modul Program Usrah Perdana 1434H/2013M

Monday, January 28, 2013

Muhammad Namanya (ii)


Pemuda Itu


Apabila menginjak usianya ke angka dua puluh lima tahun, seorang saudagar wanita kaya dinikahinya buat menjadi teman hidup dan suri hatinya. ‘Dia’ menyangka dengan pernikahahn itu, hatinya yang resah akan kembali tenang. Namun, hasilnya mengecewakan. Hati dan akalnya meraung gelisah. Ada sesuatu yang dicari oleh jiwanya tapi tidak terlihat pada matanya. ‘Dia’ mula mencari jawapan kepada ‘sesuatu’ itu.

Dimulai dari pintu rumah, kakinya dihayun melangkah ke arah yang disenangi hatinya. Kakinya sampai di pasar, tetapi hatinya tidak peduli, bukan itu tempat tujuannya hingga lalu pula ‘dia’ di celahan berhala yang besar-besar, tidak juga mahu berhenti. Sampai di sebuah gua kecil yang terletak di atas bukit yang curam di pinggiran kota, kaki dan hatinya tiba-tiba berhenti. Rupanya itulah tempat yang dicari, namanya Gua Hira’. Biasanya manusia tenang dalam keramaian orang dan keriuhan suasana, berbeza pula dengan lelaki ini, hati dan akalnya tenang di sana, di dalam kegelapan gua dan suasana yang jauh daripada keriuhan manusia.

Masa mudanya habis dengan bertafakur di gua itu mencari jawapan buat persoalan hatinya. Selama bermalam-malam ‘dia’ tinggal di sana dengan sedikit bekalan dari isteri tercinta. Setelah habis bekalan, baru ‘dia’ pulang ke rumah. Begitu setia ‘dia’ menanti puncak ketenangan dan kebenaran muncul kepadanya. Dua tahun telah berlalu dengan rutin itu.


Pada tanggal Isnin tahun 610 Masihi, Tuhan menjawab penantian itu. Tika itulah turun surah pertama dari langit yang tinggi, dibawa oleh utusan Allah yang agung, Jibril a.s.

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha pemurah yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.

Diturunkan kepadanya lima ayat sebagai pedoman untuk ‘dia’ mula mengenal diri dan Tuhannya. Puncak ketenangan yang dicarinya selama ini rupanya bukan terletak pada tempat dan suasana, tetapi di dalam dirinya sendiri, di dalam jiwa, di dalam hati sanubari. Tidak cukup dengan itu, diajarkan pula bagaimana untuk meneguhkan ketenangan jiwanya melalui solat malam dan bacaan al-Quran dengan firmanNya,


Hai orang yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk sembahyang) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya), seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalah al-Quran itu dengan perlahan-lahan. Sesungguhnya kami akan menurunkan kapadamu perkataan yang berat.  Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan.

‘Dia’ kembali terjun dalam masyarakat setelah ketenangan ditemuinya dan kekuatan  hati dan akalnya tidak berbelah bahagi lagi. Apatah lagi ‘dia’ dibekalkan dengan sekelumit pesan daripada Tuhannya, “Hai orang yang berselimut, bangunlah dan berilah peringatan! dan agungkanlah Tuhanmu! Bersihkanlah pakaianmu dan tinggalkanlah perbuatan dosa. Janganlah kamu memberi (dengan maksud) memperoleh (balasan) yang lebih banyak”. ‘Dia’ melangkah bukan lagi sebagai pemuda biasa tetapi sebagai rasul penyelamat manusia. ‘Dia’ tidak sanggup lagi melihat kaum dan bangsanya menyembah berhala atau hidup dalam keadaan jahiliyyah yang hina. ‘Dia’ ingin mereka semua mengenali Tuhan yang Esa, seterusnya hidup dan mati dalam cahaya.

Hijrah

Detik awal Muharram bersamaan tahun 622 Masihi menjadi titik tolak peristiwa besar ini iaitu peristiwa hijratur rasul (perpindahan Rasulullah SAW) ke negeri Yathrib yang kemudiannya dikenali sebagai Madinah. Tepat 13 tahun selepas kerasulan dan dakwahnya, turun wahyu memerintahkannya untuk berhijrah demi untuk menjaga aqidah, membina kekuatan ummah dan menegakkan syariat Islamiyyah. Dari sanalah akhirnya Madinah menjadi model negara Islam yang sebenar.

          13 tahun lamanya, ‘dia’ dan sahabat-sahabatnya ditempa oleh Allah SWT dengan pelbagai jenis ujian. Hati diuji dengan penderitaan, iman diuji dengan cubaan dan tubuh juga diuji dengan penyiksaan. Ujian adalah saringan untuk membezakan iman yang benar dan palsu serta meningkatkan ketahanan diri dan keimanan dalam menghadapi pancaroba kehidupan. Tiada suatu pun perjuangan di dunia ini melainkan perlu ada pengorbanan untuk mencapai hasil akhirnya. Jika pengakhirannya manis, tersenyumlah pejuang itu dan jika pengakhirannyam pahit, puas juga jiwanya, tiada suatu sesalan yang tersisa di hatinya.


Kedatangannya ke Madinah disambut seperti hari pertama ‘dia’ dilahirkan, penuh kegembiraan dan keriangan seolah-olah rahmat turun di mana sahaja ‘dia’ berpijak. Masanya tidak dilewatkan dengan urusan lain melainkan menegakkan syiar Allah yang paling utama iaitu membina masjid. Suatu tempat yang baik dipilih dan berdirilah masjid pertama di Madinah dikenali sebagai Masjid Nabawi, hasil kerja tangan Muhajirin dan Ansar. Pembinaan masjid ini melalui gotong-royong antara dua kaum (Aus dan Khazraj) ini secara tidak langsung memautkan tali persaudaraan antara mereka. Dahulu pantang berjumpa, pasti peperangan meletus, tetapi setelah hijrah berlaku, persaudaraan menjadi pegangan mereka. Tiada lagi kebencian, tiada lagi perbezaan dan tiada lagi perselisihan. Yang ada hanyalah persamaan dan perpaduan Islam...bersambung....

Disediakan oleh Pena Iqbal untuk Modul Program Usrah Perdana 14/34H/2013M

Saturday, January 26, 2013

Muhammad Namanya


Muhammad Namanya

     Dengan nama Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Tuhan, Pemilik Sekalian Alam. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Muhamad SAW serta kesejahteraan kepada para kerabat dan sahabat baginda radhiyallahua’nhum. Firman Allah SWT,

Tiadalah kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.

Kira-kira pada tahun 570 Masihi dahulu, terdapat sebuah lembah di penjuru bumi, Makkah namanya. Tiada siapa yang tahu mengenai asal-usul wujudnya, hanya kata setengah orang, tempat itu tempat berkat dan tempat ibadat orang-orang dahulu kala. Namun, setelah berlalu beberapa abad lamanya, lembah tersebut menjadi tempat berkumpul segala jenis kegelapan dan kekotoran.

 Masyarakat yang hidup di sekelilingnya bukan lagi memperniagakan benda bahkan manusia juga dijadikan modal perniagaannya. Kaum yang lemah ditekan manakala kaum yang kuat mengambil kesempatan. Berhala-berhala didirikan sebanyak mungkin, anak-anak perempuan dibunuh dan diperlecehkan, permusuhan dan kezaliman menjadi hidangan harian dan peperangan sebagai medan pertarungan bagi yang mengaku jantan. Di lembah yang sama, dalam kegelapan malam yang sepi menanti kehadiran bulan, saat itu, lahirlah seorang bayi yang bakal menjadi rasul akhir zaman.


          Ibunya, Aminah melahirkannya tanpa sebarang kesakitan dan kesulitan, tanpa tangisan dan air mata. Kelahirannya diiringi cahaya Tuhan. Keduanya saling berebutan untuk keluar dari rahim Aminah. Apabila ‘dia’ keluar, ‘dia’ diam sahaja sambil wajahnya menghadap ke langit dunia tidak seperti bayi lainnya yang menangis berteriakan. Tiba-tiba ‘dia’ bersin seketika menghirup udara yang berlumba masuk ke dalam hidung dan dadanya. Jirannya, Fatimah ath-Thaqafiyyah berdiri kaku di halaman rumah kerana menyangka bulan dan bintang telah gugur ke dunia. Belum pernah matanya melihat pancaran cahaya yang gilang-gemilang seperti ini sebelumnya. Tidak lama kemudian, jatuhlah berhala-berhala dari tempatnya, ada yang sujud ke bumi dan ada pula yang tersungkur rosak binasa.

Tidak cukup keajaiban di lembah itu sahaja, Tuhan ingin menunjukkan rencanaNya di seluruh dunia. Empayar Rom yang terkenal hebat, tergoncang kerana kelahirannya. Empat belas tiang seri mahligai Kisra runtuh mencium bumi sebagai tanda awal kehancurannya. Api besar kerajaan Parsi yang diagung-agungkan padam sama sekali.  Telah seribu tahun api itu bertahan, tidak  pernah ia padam walau ditiup taufan besar mana pun, tetapi sinar cahaya kenabian dan kebenaran telah mengalahkannya. Pendeta-pendeta ahli kitab, yang berdiri jatuh terduduk dan yang tidur terlompat bangun. Mulut laju bertasbih dan mata terkebil-kebil melihat ke langit. Mengertilah masing-masing bahawa kelahiran rasul akhir zaman telah tiba saatnya.

Kanak-Kanak Itu


     Sejak kecil, ‘dia’ telah berbeza. Bukan hanya namanya, bahkan juga sifat-sifatnya. Belum pernah dahinya tunduk sujud kepada berhala sembahan nenek moyangnya. Hanya pandangan matanya yang tertuju ke arah berhala-berhala itu tetapi semakin dilihat semakin sakit pula akalnya dan kelirulah hatinya mencari jawapan tentang Tuhan itu. Kanak-kanak itu hidupnya hanya bersama ibu kerana bapanya telah lama tiada. Setelah besar sedikit, sempat juga ‘dia’ menziarahi kubur bapanya dan siapa sangka, itulah perjalanan terakhir bersama ibu kesayangannya. Ibu pula meninggalkannya. Menangis ia keseorangan mengenang nasib diri, kepada siapa lagi ia hendak menumpang teduh?

Setelah wafat ibunya, datuk pula memeliharanya dengan penuh curahan kasih. Seluruh kota Makkah tahu, itulah cucu kesayangan Abdul Muttalib. Jangankan dipukul, ditinggikan suara pun belum pernah. Belum puas bermanja, tiba pula tarikh wafat datuknya. ‘Dia’ kembali yatim, menumpang hidup bersama sepupu-sepupunya di bawah naungan rumah Abu Talib, bapa saudaranya. Jatuh pula kasih sayang Abu Talib kepadanya melebihi anak-anak sendiri yang berjumlah sepuluh orang itu.

Adat orang menumpang, tidak betah punggungnya duduk diam di dalam rumah. Pagi-pagi lagi ‘dia’ telah keluar mengembala kambing di sekitar Makkah, mengukur setiap inci tanah merenungi alam sekelilingnya. Setelah puas, petangnya baru ‘dia’ kembali. Begitulah sehari-hari. Setelah menginjak remaja, ‘dia’ mengikuti rombongan perniagaan bapa saudaranya keluar kota. Sambil belajar berniaga, ingin juga ‘dia’ mengenal budaya dan orang luar daerahnya.

Begitulah rancangan Tuhan berjalan. Dibiarkan ‘dia’ berdikari sedari kecil agar tahan jiwanya diuji di kemudian hari. Dibiarkan ‘dia’ mengembara sampai longlai dua kakinya agar ‘dia’ tidak takut berhijrah apabila tiba ketikanya dan dibiarkan ‘dia’ berniaga agar terbina peribadinya, tanggungjawab, jujur dan amanahnya.........bersambung........http://jabatan-pengajian-islam-instedt.blogspot.com/2013/01/muhammad-namanya-ii.html

Disediakan oleh Pena Iqbal untuk Modul Program Usrah Perdana 1434H/2013M

Monday, January 21, 2013

.:. Srikandi Islam : Zaynab al-Ghazali .:.


Zaynab al-Ghazali: Srikandi Wanita Dunia Islam

Zaynab al-Ghazali bukanlah seperti wanita biasa. Beliau merupakan rakyat Mesir dan mempertahankan hak-hak wanita Islam berdasarkan apa yang diyakini beliau sebagai fahaman Islam yang betul. 

Beliau dilahirkan di Al-Bihira pada tahun 1917 di dalam keluarga yang terhormat, keturunan Umar al-Khattab dan al-Hasan bin Ali bin Abi Talib. Ayah beliau juga merupakan lulusan al-Azhar. Beliau lebih terkedepan sebagai pejuang dan aktivis Islam daripada seorang yang ulama’. 

Sewaktu mudanya, beliau aktif dalam pergerakan feminis, dan menyertai Kesatuan Wanita Mesir (Egyptian Feminist Union) yang diasaskan oleh Huda as-Syarawi pada tahun 1923. Beliau telah keluar daripada persatuan itu disebabkan tidak bersetuju dengan idea dan landasan perjuangan gerakan pembebasan wanita. 

Pada umur 18 tahun (1936), beliau mengasaskan Persatuan Wanita Islam untuk menguruskan hal-ehwal dan akitiviti-aktiviti wanita berlandaskan ajaran Islam dan tujuan ke arah Islam. Ikhwan Muslimin yang diasaskan oleh Hasan al-Banna pada 1928 mempunyai perancangan untuk mengasaskan sayap wanita di dalam pertubuhannya. Hasan al-Banna telah meminta beliau untuk mengetuai bahagian wanita dalam Ikhwan Muslimin. 

Beliau dan persatuannya menolak tawaran ini tetapi menyatakan persetujuan untuk memberikan kerjasama. Setelah Ikhwan Muslimin dibubarkan pada tahun 1948, Zaynab al-Ghazali telah berbaiah kepada Hasan al-Banna pada tahun 1949 untuk menyokongnya dan bersama memperjuangkan sebuah daulah Islam. Malangnya Hasan al-Banna telah gugur syahid tidak lama setelah itu. Kesedihan hati Zaynab telah tercoret dalam bukunya yang masyhur, Hari-hari Dalam Hidupku

Bibliografi Zaynab al-Ghazali 

Beliau menyambung perjuangan dan mengotakan baiahnya kepada pemimpin Ikhwan Muslimin yang menggantikan Hasan al-Banna iaitu Hasan al-Hudhaibi. Beliau menyertai dan bersama dengan ahli Ikhwan Muslimin terutama apabila Ikhwan Muslimin diharamkan dan mereka terpaksa bergerak secara rahsia di bawah pemerintahan Jamal Abdul Naser sekitar tahun 1950-1960an.

Dalam satu temuramah dirumahnya di Heliopolis, Mesir pada tahun 1981, Zainab al-Ghazali berkata:

“Islam telah menyediakan segala-galanya untuk lelaki dan perempuan. Islam memberikan wanita semuanya-kebebasan, hak ekonomi, hak politik, hak sosial, hak awam dan juga hak persendirian. Islam telah memberikan hak-hak wanita di dalam keluarga lebih daripada persatuan dan agama lain. Wanita boleh berkata tentang kebebasan wanita dalam masyarakat Kristian, Yahudi dan juga masyarakat pagan, tetapi dalam masyarakat Islam adalah satu kesilapan besar untuk berkata tentang kebebasan wanita. Wanita Muslim perlu mempelajari Islam supaya mereka tahu Islam telah memberikan mereka semua hak-hak mereka.”

Inilah intipati pemikiran Zainab al-Ghazali berkenaan dengan status wanita seperti yang selalu diluahkan dan disampaikan beliau dalam ceramah-ceramah beliau dan juga karya-karya beliau di dalam majalah al-Da’wah, di mana beliau merupakan editor sebuah ruangan untuk pembangunan rumah tangga Muslim yang sebenar. 

Perkara utama dalam perjuangan beliau adalah pentarbiyahan, iaitu untuk memberi kefahaman Islam di dalam pemikiran wanita, mendidik mereka tentang hak-hak dan tanggungjawab mereka dan mengubah masyarakat untuk membina sebuah daulah Islamiah yang berpandukan al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw.

Zainab al-Ghazali menyakini bahawa Islam membenarkan wanita untuk bergiat aktif dalam hal sosial, memegang jawatan, memasuki politik dan juga memberi pendapat. Beliau percaya Islam membenarkan wanita memiliki harta, menguruskan perniagaan dan apa sahaja yang mereka mahu dalam perkhidmatan masyarakat Islam. 

Beliau berpendapat tugas utama wanita Muslimah ialah menjadi ibu dan isteri. Oleh itu, tiada tanggungjawab lain yang boleh mengatasi tanggungjawab ini. Jika wanita itu mempunyai masa luang untuk menyertai aktiviti kemasyarakatan setelah tugasnya sebagai ibu dan isteri telah dipenuhi, maka dia boleh berbuat demikian kerana Islam tidak melarang perbuatan tersebut.

Zainab al-Ghazali sangat meyakini tanggungjawab agama dan sosial apabila berkahwin. Pada perkahwinan beliau yang pertama, suami beliau tidak bersetuju untuk membenarkan beliau bergiat aktif dalam perjuangan Islam. Dengan sebab itu, beliau telah meminta cerai daripada suaminya kerana pra-syarat yang diletakkan oleh beliau sebelum berkahwin adalah membenarkan beliau memperjuangkan Islam. 

Suami beliau yang kedua memahami semangat dan gagasan perjuangan beliau dan melibatkan diri dalam penulisan untuk menyokong beliau dan sama sekali tidak menghalang beliau dari perjuangan. 

Didalam buku ‘Hari-hari dalam Hidupku’ (Ayyam min Hayati) beliau mengisahkan bagaimana suami beliau walaupun sangat bimbang akan diri beliau tetapi terus menerus menyokong perjuangan suci beliau. 

Zainab al-Ghazali juga menekankan beliau tidak akan mengabaikan tanggungjawab kepada suami dan keluarga beliau walaupun beliau Amirah sayap wanita Ikhwan Muslimin. Tanggungjawab beliau yang berat itu menyebabkan beliau perlu bekerja pada waktu yang panjang di pejabat beliau dan aktiviti bersama Ikhwan Muslimin. 

Setelah kematian suaminya yang kedua, beliau masih di dalam penjara. Beliau merasakan tanggungjawabnya terhadap perkahwinan telah selesai dan beliau bebas untuk mengorbankan seluruh masanya untuk perjuangan Islam. Sebagaimana pejuang-pejuang Islam yang lain, beliau juga kecewa dengan revolusi Mesir 1952 yang didokong mereka pada mulanya dan akhirnya pejuang Islam telah dikhianati oleh Jamal Abdul Naser. 

Zainab al-Ghazali menyatakan bahawa regim Jamal Abdul Naser adalah musuh kepada Islam. Setelah beberapa tokoh Ikhwanul Muslimin ditangkap dan dihukum mati dan ramai dipenjara, beliau mendahului pergerakan untuk menolong isteri, janda dan keluarga pejuang yang telah dibunuh dan dipenjarakan. 

Walaupun dipenjara, beliau meningkatkan usaha tarbiyyah secara rahsia diketuai oleh pimpinan Ikhwan Muslimin. Dalam tahun 1962, beliau dapat berhubung dengan Sayyid Qutb melalui dua orang adik Sayyid Qutb dan menerima tulisan beliau berkenaan perjuangan Islam dan tafsir al-Quran dan hadith serta syariah Islam. Beliau juga menerima sebahagian dari buku yang dikarang oleh Sayyid Qutb dalam penjara yang kemudian diterbitkan dengan judul Ma’alim Fit-Tariq (Petunjuk Sepanjang Jalan).

Tulisan dan petunjuk daripada Sayyid Qutb di dalam penjara dan juga ayat-ayat al-Quran akan dipelajari dalam satu kumpulan terdiri daripada lima hingga sepuluh pemuda yang berjumpa pada waktu malam di rumah Zainab ataupun tempat lain. 

Perbincangan, pandangan dan pendapat diutarakan di dalam pertemuan tersebut. Dengan persetujuan Sayyid Qutb dan pimpinan Ikhwan Muslimin, keputusan untuk menjalankan program tarbiyyah selama 13 tahun sepertimana zaman Rasulullah saw di era Mekah. Apabila tempoh ini berakhir, maka studi dan kajian akan dibuat adakah sekurangnya 75% daripada rakyat Mesir sudah yakin dengan keperluan adanya daulah Islam dan membangunkannya. 

Jika ianya terjadi maka gerak kerja menubuhkan daulah Islam akan dilakukan dan jika belum lagi mencapai tahap tersebut, program pentarbiyahan akan dilakukan semula selama 13 tahun lagi sehingga sehingga rakyat bersedia untuk membina daulah Islam, menerima pakai undang-undang syariah Islam dan menegakkan hukum Islam berpandukan al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw.

Apabila kerajaan Mesir berasa curiga dengan perkumpulan rahsia dan matlamat mereka ini, Ikhwan Muslimin diserbu pada tahun 1965. Ikhwah dan akhawat pergerakan Ikhwan Muslimin semuanya ditangkap dan dipenjarakan. 

Zainab al-Ghazali adalah salah seorang daripada mereka. Jemaah wanita Ikhwan Muslimin dibubarkan. Beliau dibicarakan bersama sahabiah yang lainnya pada tahun 1966 dan dihukum penjara seumur hidup dengan kerja berat. 

Satu hukuman yang tidak masuk akal bagi seorang wanita. Namun pada tahun 1971 beliau telah dibebaskan apabila kematian Jamal Abdul Nasir dan Anwar Sadat mengambil alih tampuk pemerintahan. Setelah itu, beliau terus sahaja meneruskan perjuangan beliau tanpa mengenal penat lelah dalam mendaulatkan Islam dibumi Mesir.

Beliau merupakan wanita yang terkemuka setelah jatuhnya khilafah Islamiah di Mesir. Beliau tidak mempunyai anak dan segalanya hidupnya diserahkan kepada perjuangan Islam. Beliau juga menjadi sanjungan dan pendorong kepada perjuangan wanita di seluruh dunia. Beliau dihormati oleh kawan dan lawan, malah disegani oleh tokoh-tokoh ulama’ kerana perjuangannya yang luar biasa.

Zainab al-Ghazali kembali ke rahmatullah pada hari Rabu 3 Ogos 2005 di kala umur beliau 88 tahun. Ternyata umur yang panjang yang dianugerahkan Allah pada beliau telah digunakan tanpa sia-sia sedikitpun, semuanya dikorbankan demi menegakkan agama Allah yang mulia. 

Beliau terus menjadi idola dakwah kepada pejuang-pejuang Islam di seluruh dunia. Beliau juga menjadi bukti kukuh bahawa sebenarnya Islam mampu membina wanita yang berjuang untuk Islam. Sejarah hidup beliau persis hidup srikandi di teratak Rasulullah saw. Jadi tidaklah salah jika kita menggelarnya sebagai Ummul Mujahidah pada masa kini. 

Moga Allah mencucuri rahmat yang melimpah ruah kepada beliau dan menjadikan beliau di kalangan para siddiqin, amilin dan mujahidin.

Diambil dari:
Dakwah.Info
Zaenab Al-Ghazali (1990) Perjuangan Wanita Ikhwanul Muslimin. Jakarta: Gema Insani Press.



Sunday, January 20, 2013

Minggu Kesenian Islam dan Sambutan Maulidur Rasul peringkat INSTEDT



Assalamualaikum,
Bersempena kedatangan bulan mulia, Rabiu’l Awal 1434H, Jabatan Pengajian Islam dan Bahasa akan menganjurkan Minggu Kesenian Islam dan Sambutan Maulidur Rasul peringkat INSTEDT pada  ketetapan berikut:

                         Tarikh     : 29 Januari - 1 Februari 2013.
                         Hari      : Selasa – Jumaat (Majlis Perasmian Penutup)
                         Masa      : 6 petang - 10.30 malam
                         Tempat   : Dataran Kolej Delima
                         Tema      : Satu Fikrah, Satu Amal
                         Anjuran  : Jabatan Pengajian Islam & Bahasa, INSTEDT

Minggu Kesenian Islam dan Sambutan Maulidur Rasul akan dikendalikan oleh staf Jabatan Pengajian Islam & Bahasa dengan kerjasama staf Unit Kaunseling serta dibantu oleh ahli Majlis Perwakilan Pelajar, ahli Kelab Bahasa dan ahli Kelab Pembimbing Rakan Siswa. 



Antara aktiviti yang bakal dijalankan adalah:

1) Bacaan selawat dan maulid
2) Peragaan busana muslimah     
Syarat Peragaan Busana Muslimah
3) Pertandingan nasyid
Syarat Pertandingan Nasyid
4) Pertandingan menulis esei  
Syarat Pertandingan Menulis Esei

5) Pertandingan bacaan khutbah 
Syarat Pertandingan Bacaan Khutbah
6) Pertandingan bacaan al-Quran
Syarat Pertandingan Tilawah al-Quran

7) Pendeklamasian sajak 
Syarat Pertandingan Pendeklamasian Sajak
8) Pertandingan Tulisan Jawi 
Syarat Pertandingan Tulisan Jawi
9) Kuiz Sirah Rasulullah 
Syarat Pertandingan Kuiz Sirah
10) Gerai Jualan 
Pembukaan Gerai Jualan
Tentatif Perjalanan Program

Penyertaan adalah terbuka kepada semua kakitangan dan para pelajar INSTEDT yang ingin menunjukkan bakat masing-masing dan  tiada sebarang yuran penyertaan dikenakan. 

Bagi memudahkan pergerakan para pelajar ke tempat program, perkhidmatan bas turut disediakan. Bas akan bergerak mengambil para pelajar pada jam 7.45 malam (sekali sahaja, tiada pusingan) dan penghantaran pulang pada jam 11.00 malam. Oleh kerana itu, diminta kepada semua pelajar untuk berkumpul di hadapan asrama masing-masing pada masa yang telah ditetapkan.

Sebarang pertanyaan dan kemusykilan, sila hubungi Ustazah Nadhirah Muhammad Arib atau Ustazah Nurfaizah Rashak di talian 07-8222 008 samb 303 untuk maklumat lanjut.


Friday, January 18, 2013

~ MAKLUMAN: SENARAI NAMA PELAJAR & JADUAL PERGERAKAN USRAH~

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Dilampirkan bersama ini senarai nama pelajar usrah bersama naqib dan naqibah masing-masing.

Naqib: En Azlan
Klik untuk besarkan.
Naqibah: Ustazah Norfaizah
Klik untuk besarkan.


Naqibah: Cik Nur HidayahKlik untuk besarkan.

Naqib: En JadulhaqKlik untuk besarkan.

Naqibah: Cik Nadiah
 
Klik untuk besarkan.




Naqibah: Ustazah NadhirahKlik untuk besarkan.


Naqibah: En NidzammuddinKlik untuk besarkan.


Naqibah: Cik Nurul SyuhadaKlik untuk besarkan.







































2. Jadual Pergerakan Program Usrah Perdana

Klik untuk besarkan

Klik untuk besarkan
# Bagi para peserta yang tidak dapat menghadirkan diri pada tarikh atau hari yang ditetapkan, sila berjumpa  dengan En Mohd Taufiq Ismail untuk perbincangan dan pembentukan kumpulan usrah yang baru.

Keterasingan Islam (samb)


'Ghuraba' pencari kebenaran dan pembasmi kebathilan

Suatu kebenaran yang tidak mungkin ditolak bahawa Islam telah bermula dengan dagang atau asing tetapi tidak selamanya begitu. Pernah umat Islam jatuh kelelahan kemudian mereka kembali bangun menonjol, tidak bersembunyi lagi di belakang sekatan-sekatan dunia yang menghalang. Pernah juga ditekan dan diseksa tetapi kemudian bangun membela agama dan dirinya, tidak mahu lagi tunduk kepada sesiapa, hanya pada Allah semata tempat tujunya. Begitulah Islam dan umatnya bergerak dan berpusing, naik dan turun mengikut peredaran zaman dan tempat berdiamnya.

Maka tidak timbul objektif hadis ini adalah untuk tujuan berputus asa terhadap masa depan Islam dan umatnya jika kita benar-benar memahaminya. Hadis ini juga bukanlah bermaksud umat Islam hanya perlu mengambil sikap berserah atau berputus asa sahaja dan adalah mustahil hadis ini menyeru ke arah sikap negatif itu.

Terdapat sebahagian riwayat yang menyifatkan orang Islam yang ‘asing’ ini adalah orang-orang Islam yang memperbaiki umatnya dengan menghidupkan semua sunnah yang telah ditinggalkan oleh manusia dan berusaha menerapkannya dalam masyarakat. Merekalah golongan yang positif, pembina dan pembaharu terhadap agama ini. Mereka bukanlah golongan yang bersifat negatif, penyendiri atau hanya berpeluk tubuh dengan mulut yang terbuka luas mengatakan bahawa segala yang terjadi adalah takdir Allah taala. Kerana itu, mereka tidak akan menggerakkan umat Islam yang mati jiwa dan akalnya atau mengingatkan orang-orang yang lalai daripada tujuan hidupnya.

Mujahadah adalah jalan kesakitan. Berapa ramai
yang sanggup menanggung sakit untuk agama?
Adalah baik sekiranya saya nukilkan apa yang telah ditulis oleh Ibnu Qayyim al-Jauziyyah berkaitan hadis ini ketika mana mensyarahkan perkataan Syeikhnya al-Harawi dalam bab ‘Keterasingan’ dari tajuk Manazil As-Sairin Ila Maqamat Iyyaka Na’budu Wa Iyyaka Nastai’in  di dlam kitab Madarij As-Salikin:

Syeikh al-Harawi  berkata pada bab ‘keterasingan’ berdasarkan firman Allah:

Maka mengapa tidak ada dari umat-umat yang sebelum kamu orang-orang yang mempunyai keutamaan yang melarang daripada (mengerjakan) kerosakan di muka bumi, kecuali sebahagian kecil di antara orang-orang yang telah kami selamatkan di antara mereka, dan orang-orang yang zalim hanya mementingkan kenikmatan yang mewah yang ada pada mereka, dan mereka adalah orang-orang yang berdosa. (Surah Nuh, ayat 116)

Imam Ibnu Qayyim telah menghuraikan dan memberi komentar berikut:

Pembuktian dengan ayat ini dalam bab keterasingan ini menunjukkan kedalaman ilmu dan makrifah serta pemahamannya (Syeikh al-Harawi) mengenai ayat-ayat al-Quran. Sesungguhnya orang-orang asing ini adalah orang-orang yang mempunyai sifat-sifat yang telah dinyatakan di dalam ayat di atas. Mereka juga mempunyai sifat-sifat tertentu yang disebutkan di dalam banyak riwayat yang lain, antaranya:

1. Mereka berusaha memperbaiki masyarakat yang telah rosak. (Riwayat Sahl  bin Saad)

2. Mereka yang bertambah iman dan amal ketika mana masyarakat Islam semakin berkurang iman dan    amal mereka. (Riwayat Jabir)

3. Orang yang sanggup menyalahi pegangan dan amalan kaum dan bangsanya. (Riwayat A’masy)

4. Orang Islam yang baik yang jarang dijumpai dalam kalangan masyarakat yang ramai. Ramai pula yang mengingkari arahan dan seruan mereka daripada bilangan yang mematuhinya. (Riwayat Abdullah bin Amr)

5. Orang yang lari daripada masyarakat yang rosak untuk menyelamatkan agama mereka. Mereka ini akan bersama Nabi Isa pada Hari Kiamat kelak. (Riwayat Abdullah bin Amr)

6. Mereka adalah orang-orang yang menghidupkan sunnah Rasulullah dan mengajarkannya kepada manusia. (Riwayat Kathir bin Abdullah)

7. Orang-orang yang bersembunyi daripada kerosakan masyarakat dan takutkan Allah serta suka melakukan kebaikan. Merekalah orang yang jika hilang tidak dicari, jika ada tidak dikenali. Hati mereka merupakan tempat petunjuk yang mengeluarkan segala fitnah, dugaan dan kesesatan. (Riwayat Nafi’ bin Malik)" 

'Islamophobia', virus yang semakin menular
dalam masyarakat dunia.

        Merekalah golongan terasing yang terpuji dan dinamakan asing kerana bilangan mereka dalam kalangan umat Islam sangat sedikit sekali. Orang Islam dalam kalangan manusia yang ramai adalah asing. Orang yang beriman dalam kalangan umat Islam  yang ramai adalah asing. Orang yang berilmu Islam dalam kalangan orang beriman yang ramai adalah asing. Orang yang mengikuti sunnah-yang tidak memasukkan keinginan nafsu dan bidaah dalam agama- adalah asing. Pendakwah agama yang ikhlas dan sabar atas penentangan puak yang memusuhinya adalah terlebih asing lagi. Tetapi sebenarnya mereka adalah ahli Allah yang sebenar, tiada keterasingan pada pandangan Allah taala, hanya asing pada mata manusia ramai.

      Merekalah orangnya yang menjadi asing kerana Allah, Rasul dan agamaNya walaupun kadang-kala mereka adalah orang yang terkenal dalam kalangan masyarakat sepertimana yang disebut dalam sebuah syair Arab, 

‘Bukanlah orang asing itu orang yang keluar dari tempat tinggalnya, 
                                    tetapi orang asing itu adalah orang yang dikeluarkan dari tempat tinggalnya’.

     Ketika mana Nabi Musa melarikan diri dari Firaun dan orang-orang yang menyembahnya hingga ke Madyan sepertimana yang dirakamkan oleh Allah di dalam al-Quran dalam keadaan baginda berseorangan, keterasingan, ketakutan dan kelaparan. Maka baginda berkata, “Wahai Tuhan, aku keseorangan, kesakitan dan keterasingan”. Maka dijawab kepadanya, “Wahai Musa, orang yang keseorangan adalah orang yang tidak mempunyai teman sepertiku, orang yang sakit adalah orang yang tidak menemui penyembuh sepertiku dan orang yang terasing itu adalah orang yang tiada hubungan antaraku dengannya”.

       Kesimpulannya, mereka ini terasing dalam urusan dunia dan akhiratnya. Tiada yang ingin membantunya dari kalangan masyarakat awam. Merekalah orang yang a’lim dalam masyarakatnya yang jahil. Mereka juga pengikut dan pengamal sunnah dalam kalangan masyarakat yang suka mereka-reka bidaah. Merekalah penyeru kepada Allah dan rasulNya dalam masyarakatnya yang mengagungkan nafsu dan syahwat dan penyeru kebenaran serta pencegah kemungkaran. Waallahu a’lam bi as-sowab.

Diterjemah dan diolah semula oleh Pena Iqbal daripada Kumpulan Hukum dan Fatwa, al-Imam al-Akbar Syeikh Yusuf al-Qardhawi di pautan: http://www.qaradawi.net/fatawaahkam/30/6304--q-q.html

Tuesday, January 15, 2013

Farewell Dinner with Korean Student


Farewell Dinner with Korean Students
written by: Mr. Chin Wei Leik


On 12th January 2013, Farewell Dinner ceremony was held for students from Korea at Hotel Amansari City Centre, Johor Bahru, Johor.  This ceremony was attended by Chief Executive, Professor Madya Dr Mat Jizat bin Abdol, Deputy Chief Executive, En Husin bin Che Pa, and all the representative professor from DongShin University. This ceremony also included the Academic Manager of INSTEDT, Hostel Manager, Head of Nursing Department, Head of Language & Islamic Studies Department, INSTEDT’s students and Korean students.
This ceremony was handled fully by the Language & Islamic Studies Department and the hotel management in order to celebrate their arrival at Malaysia since 21st December 2012. The main objectives they came to INSTEDT are to acquire the communication skills by using English language and explore the traditional Malay cultures of Malaysia.











The ceremony started at 9 pm with the arrival of VIPs and Korean students accompanied by the rhythm of drums and demonstration of Malay martial art called “silat” by students from INSTEDT. Both performances was participated by Korean students who wished to show their talents to the audience.








The event was continued by the speech from Chief Executive, Professor Madya Dr Mat Jizat bin Abdol and followed by the souvenirs and certificates given to the Korean students. One of the Korean students was given the honour to give her speech for closing ceremony. The ceremony ended with the performance by INSTEDT students which called “zapin” dance and special performance by Korean students.




Hopefully this kind of event does not end there alone in an effort to ensure that the two countries cultural exchange continues and education efforts are equally moving through this program.