Monday, December 31, 2012

Surah al-Fatihah - Gerbang Tasawwur Islam


Dengan nama Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Tuhan, Pemilik Sekalian Alam. Dialah yang Maha Mengasihani dan Maha Menyayangi terhadap hamba-hambaNya. Dialah pemilik Hari Pembalasan.

Begitulah terjemahan al-Fatihah yang sering kita dengungkan di saat kita berdiri menghadap Yang Esa. Surah yang terkandung di dalamnya kekeramatan dan kemuliaan yang tersendiri. Puji-pujian teragung terhadap diriNya sendiri. Tanda keesaan dan ketauhidan yang tiada bandingan. Peraturan/Syariat hidup yang lengkap, seimbang, indah dan sejahtera.

Tujuh ayat yang diulang-ulang, ibu al-quran, surah syifa’ (penyembuh) dan pembuka kitab suci, itulah sebahagian daripada nama-namanya. Di ketika kaki berhenti melangkah, berdiri tegak dihadapanNya sepertimana ditegakkan hati, lurus hanya kepada Allah SWT semata dan wajah ditundukkan di hadapan keagungannya, kita hentikan putaran alam, kesibukan dunia, kegelisahan hati, kecenderungan kuasa dan harta, pendek kata ‘segalanya’ dengan kalimah, “Allahu Akbar”, kemudian kita ulangi surah al-Fatihah ini sebagai pembuka bicara dengan Allah SWT tujuh belas kali sehari sekurang-kurangnya, namun adakah pernah terlintas di akal kita untuk mengkaji dan memahami rahsianya dan hati kita untuk mentadabbur akan maksudnya?

Ketahuilah, sesungguhnya tiada satu daripada surah dalam al-quran melainkan mempunyai makna yang tersirat padanya. Tiada yang mengambil manfaat dengannya kecuali orang-orang yang berakal. Firman Allah SWT:

Allah SWT menganugerahkan al-hikmah (kefahaman yang dalam tentang al-Quran dan as-Sunnah) kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang dianugerahi hikmah, ia benar-benar telah dianugerahi kurnia yang banyak dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran dari firman Allah SWT 
               
Jika kita mendalami dan menghayati maksudnya, akan fahamlah kita bahawa surah al-Fatihah ini merupakan gerbang tasawwur Islam yang hakiki. Di dalamnya terdapat elemen aqidah, ibadat, akhlak dan syariat yang baik kepada individu dan jemaah Islamiyyah.

Masakan tidak, sedari awal lagi kita diajar untuk mengisbatkan seluruh kepercayaan dan keimanan hanya kepadaNya. Maka, disebut sifat-sifatNya yang agung sebagai tanda ketunggalanNya. Segala sifat rububiyyah, uluhiyyah dan nama-namaNya yang mulia seolah-seolah ingin ditancapkan dalam hati sanubari manusia yang membacanya. Inilah yang dinamakan Aqidah atau Tauhid seorang muslim. Tidak goyah dek badai, tidak goyang dek ombak dan tidak runtuh dek harta dan kuasa......bersambung......

Disediakan oleh: En Mohd Taufiq Ismail

0 comments:

Post a Comment