Monday, March 11, 2013

“Yang paling murah mas kahwinnya, itulah yang paling berkat”


"Yang paling murah mas kahwinnya, itulah yang paling berkat”

Limpahan puji-pujian kepada Allah SWT. Selawat dan salam ke atas rasul junjungan, Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat serta golongan yang mengikuti Baginda sehingga hari kiamat. Wa ba’du,


 Isu mas kahwin yang tinggi merupakan suatu penyakit baru dalam masyarakat moden kini. Semuanya bertitik- tolak dari amalan sesetengah golongan masyarakat yang akhirnya menjadi budaya setempat yang menjerut leher mereka sendiri. Mereka telah memberatkan diri mereka dengan sesuatu yang telah diberi keringanan oleh agama.

Nabi SAW bersabda khusus kepada para wanita, “Yang paling murah mas kahwinnya di antara kamu (perempuan) adalah yang paling berkat”.

Baginda bukan hanya berpesan kepada orang lain bahkan Baginda sendiri mengahwinkan anak-anak perempuan baginda dengan mas kahwin yang rendah. Tidak disyaratkan ratusan atau ribuan ringgit, hanya yang diambil adalah yang bersesuaian dengan tuntutan syarak. Begitu jugalah yang diamalkan oleh para salaf (ulama-ulama terdahulu). Mereka tidak mencari harta dengan menindas bakal pengantin lelaki ataupun keluarganya atau menuntut barangan yang tidak diperlukan kerana anak perempuan bukanlah barang dagangan di pasar. Murah mahalnya terletak pada harga pasaran semasa.


Mereka adalah manusia, maka yang dicari oleh bapa atau walinya adalah manusia juga sebagai pasangan hidupnya. Pasangan hidupnya adalah pasangan yang mulia.  Mulia akhlaknya dan mulia juga asal keturunannya.

Maka kerana itu, datang riwayat dari hadis nabi SAW, “Apabila datang kepadamu  seseorang yang kamu sukai agama dan akhlaknya maka kahwinkanlah (anak perempuanmu) dengannya. Jika kamu tidak melakukannya nescaya akan berlakulah fitnah dan kerosakan yang teruk di dunia ini”. Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah, dan Hakim.

Jika dilihat dari hadis ini, yang wajib dituntut atau dipinta oleh bapa atau wali kepada seseorang perempuan adalah agama dan akhlak si lelaki sebelum mengajukan permintaan yang lain. 

Persoalannya, apakah tujuan perkahwinan dan apakah pula tujuan pemberian mas kahwin yang tinggi jika pasangan itu orang yang tidak beragama dan tidak berakhlak? Terdapat banyak persoalan yang sering ditanyakan antaranya, “Apakah hukum seorang suami meminum arak pada bulan puasa? Apakah hukum seorang suami yang memanggil anaknya ‘Firaun’ sedangkan nama yang diberi oleh isteri adalah ‘Yusuf’?” dan sebagainya. Semua soalan ini sebenarnya berpunca dari awal perkahwinan kerana yang dicari pada awalnya adalah harta, bukan agama ataupun akhlak. Maka tunggulah hasilnya nanti. Yang memnentukannya adalaha masa.


Sedari awal, yang bermain di fikirannya hanya satu, ‘mas kahwin’. Adakah seribu atau sepuluh ribu atau dua puluh ribu atau tiga puluh ribu. Soal agama tidak penting lagi. Apalagi akhlak, langsung dipandang sepi. Seharusnya yang dicari dan dipandang adalah sesuatu yang agama pandang jua, agama dan akhlak seseorang bukan harta yang dimilikinya atau keluarganya, kerana yang penting adalah perkahwinan yang akan membahagiakan si perempuan dan membina rumahtangga yang bertakwa kepada Allah.

Kerana itulah para salaf mengatakan, “Apabila engkau mengahwinkan anakmu, kahwinkanlah ia dengan pasangan yang beragama. Jika anakmu disayanginya nescaya ia akan memuliakannya dan jika tidak disukainya nescaya dia tidak menzaliminya kerana agama menghalanginya (daripada melakukan kezaliman) dan akhlak mencegahnya. Begitulah orang yang beragama, mereka berpegang kepada firman Allah yang berbunyi, “Dan pergaulilah mereka (isteri) dengan baik sekalipun kamu membencinya. Mungkin terdapat kebaikan yang banyak terhadap apa yang tidak kamu sukai”.


Sesungguhnya  Islam menggesa umatnya untuk mengahwinkan segera anak-anak perempuan melalui hadis Nabi SAW, “Tiga perkara jangan dilewatkan: Pertamanya apabila masuk waktu solat, segerakan menunaikannya. Kedua, apabila berhutang, segera langsaikan dan yang ketiga, anak perempuan, segera kahwinkan mereka apabila ada lelaki yang sesuai dengannya”. 

Hadis ini menegaskan bahawa apabila ada lelaki yang sesuai atau sama kufunya, segerakanlah. Tidak sepatutnya bagi keluarga si perempuan menangguh-nangguhkan perkahwinan dengan harapan akan datang lelaki yang dapat menawarkan mas kahwin yang lebih tinggi. Hal ini akan lebih banyak membawa kesan buruk kepada masyarakat umumnya dan kepada golngan pemuda khususnya. Dengan mas kahwin yang tinggi, kita sebenarnya membuka jalan haram yang lebih murah harganya dan tentulah jalan haram itu merupakan jalan yang dipinta syaitan supaya manusia mengikutinya..

Wahai kaum muslimin, adalah haram hukumnya kita menangguhkan atau melewatkan perkahwinan kerana mencari mas kahwin yang tinggi dan sangat berbahagia seluruh kaum muslimin jika kita mempermudahkan jalan yang halal melalui perkahwinan supaya golongan pemuda dan pemudi kita dapat bersatu dengan cara yang halal. Mudah-mudahan inilah yang diredhai oleh Islam dan semoga kita terhindar dari mengikuti adat jahiliah yang tidak membawa sebarang kebaikan.

Diolah semula dari fatwa al-Allamah Prof Dr  Yusuf Al-Qardhawi.
Pautan: http://qaradawi.net/component/content/article/5375.html

 

0 comments:

Post a Comment