III/PUASA
HARI JUMAAT
Makruh
berpuasa pada hari jumaat semata-mata tanpa didampingi dengan puasa sehari
sebelumnya (Khamis) atau selepasnya (Jumaat). Dikecualikan hukum makruh ini
dalam beberapa situasi:
1/ Orang yang kebiasaannya berpuasa sehari
dan berbuka sehari. Kebetulan hari seterusnya jatuh pada hari Jumaat, maka
disunatkan juga berpuasa pada hari tersebut walaupun tanpa didampingi oleh hari
sebelum atau selepasnya.
2/Begitu juga orang yang
kebiasaannya berpuasa pada setiap awal atau akhir atau pertengahan bulan yang
kebetulan jatuh pada hari Jumaat. Maka disunatkan juga berpuasa pada hari
tersebut walaupun tanpa dampingan hari sebelum atau selepasnya.
Diriwayatkan di dalam hadis, “ Janganlah
sekali-kali kamu berpuasa pada hari Jumaat semata-mata tanpa kamu damping puasa
sehari sebelumnya atau sehari selepasnya”. Muhammad bin ‘Ubbad bertanya kepada
salah seorang sahabat Nabi SAW yang bernama Jabir r.a, “ Adakah Rasulullah
melarang dari berpuasa pada hari Jumaat?” Jawabnya, “Ya”.
Diriwayatkan dari Ummu al-Mukminin, Juwairiah
binti al-Harith bahawa Rasullullah SAW bertemu dengannya pada suatu hari Jumaat
sedangkan dia (Juwairiah) sedang berpuasa pada hari itu. Kata Nabi, “Adakah
kamu berpuasa semalam (pada hari sebelumnya)?” Jawab Juwairiah, “ Tidak”. Nabi
bertanya lagi, “ Adakah kamu berniat untuk berpuasa esok (pada hari selepasnya)?”
Juwairiah menjawab, “Tidak”. Maka sabda Nabi SAW, “Jika begitu, hendaklah kamu
berbuka sekarang”.
Riwayat-riwayat ini menjelaskan bahawa makruh
berpuasa pada hari Jumaat semata-mata tanpa didampingi puasa pada hari Khamis
sebelumnya atau puasa pada hari Sabtu selepasnya.
Hikmahnya adalah kerana hari
Jumaat adalah hari raya mingguan untuk umat Islam, maka dimakruhkan berpuasa kerana meraikannya seperti hari raya tahunan yang sebenar. Selain itu,
tidak dikhususkan puasa pada hari Jumaat dengan tujuan mengelakkan
iktiqad/keyakinan orang awam bahawa berpuasa pada hari tersebut adalah
diwajibkan.
IV/PUASA PADA HARI SABTU
Begitu juga, makruh hukumnya berpuasa pada
hari Sabtu sepertimana yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Basar bahawa
Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kamu berpuasa pada hari Sabtu melainkan
puasa yang diwajibkan ke atas kamu”.
Diriwayatkan oleh Abdullah bin Basar ini
bahawa saudara perempuannya yang bernama as-Soma’ menyatakan bahawa Rasulullah
SAW bersabda, “Janganlah kamu berpuasa pada hari Sabtu melainkan puasa yang
diwajibkan ke atas kamu. Sekiranya tiada makanan di sisi kamu melainkan yang
ada hanya kulit anggur atau dahan pokok, maka makanlah”.
Makruh di sini bermaksud makruh berpuasa pada
hari Sabtu sahaja tanpa didahului dengan puasa sebelumnya atau selepasnya. Hikmahnya
adalah kerana hari Sabtu adalah hari perayaaan mingguan kaum Yahudi, hari yang
sangat dimuliakan oleh mereka. Umat Islam dilarang berpuasa pada hari tersebut
agar tidak dimanipulasikan seolah-olah kita juga memuliakannya dengan puasa
tersebut.
Waallahua’lam.
Diolah semula oleh: Pena Iqbal dari pautan
http://qaradawi.net/fatawaahkam/30/1649-2012-01-29-013100.html
0 comments:
Post a Comment